Wednesday, September 8, 2010

3. ülesanne IT rollist erivajadustega inimestele

IT Rollist erivajadustega inimestele



Infotehnoloogia on viimaste kümnendite jooksul pea tundmatuseni muutnud vägagi
paljusid ühiskonnaelu valdkondi. Ei ole erandiks ka sotsiaalsfäär, kus uued tehnilised lahendused on ühelt poolt tõhustanud senist tööd, teisalt aga avanud terve rea uusi tegevusvaldkondi.
Eriti põhjalikult on nüüdistehnoloogia muutnud puuetega inimeste positsioone, avades neile tee sellistesse ühiskonnaelu sfääridesse, mis varasemalt olid nende jaoks täiesti suletud.
Kogu kaasamisele suunatud mõttemall on meie ühiskonnas kõigest hoolimata ikka veel küllalt uus. Tegelikkuses kohtab Eestis paraku veel siiani vana arusaama puuetega inimestest kui tingimusteta abivajajajaist, ning vaid ühiskonna ülalpidamisel elada suutvatest. (Kikkas. K 2009)
 Tänapäevase puuetekäsitluse põhiteljeks on siiski anda puuetega inimestele piisav ettevalmistus ja luua neile sobivad tingimused osalemaks ühiskonnaelus täisväärtuslike liikmetena. Enam ei ole puue piisavaks põhjenduseks inimese inimõigustega mittearvestamiseks. Selle eesmärgi saavutamisel on tehnoloogilistel lahendustel (ka infotehnoloogial sealhulgas) täita väga oluline roll.
Tänapäeva eripedagoogikat iseloomustavad muuhulgas kaks suundumust, nimelt ühiskondlik tendents integratsiooni, ning teisalt tehnoloogiliste vahendite plahvatuslik kasv ja nende laialdane kasutuselevõtt.
See on toonud rehabilitatsioonispetsialistide ja eripedagoogide töövaldkonda uue suuna - tugitehnoloogia, puuetega inimestele võrdsete võimaluste loomiseks kasutatavad tehnilised lahendused.
 Ühelt poolt täiendab see eripedagoogide ja rehabilitatsioonispetsialistide käsutuses olevat arsenali, teisest küljest aga võimaldab paljudel senistel abivajajatel tulla toime kõrvalise abita, mis läbi senistest hoolealustest saavad täiemõõdulised ühiskonnaliikmed.(Kikkas .K 2009)
Infotehnoloogia areng on avanud rea uudseid võimalusi andmaks võrdväärse hariduse ka raskete puuetega inimestele. Erinevate riistvaraseadmete ja multimeediatehnoloogia kasutamine kujuneb tõenäoliselt tulevikus eripedagoogika lahutamatuks osaks.
Infotehnoloogial on siin lai skaala erinevaid rakendusi alates kommunikatsiooni-kanalist ja lõpetades vaba aja sisustajaga. (Kikkas.K 2009)

Kasutatud allikad:

1 comment:

  1. Teie analüüsi oli hea lugeda, tabasite ära erivajadustega nõiaringi ning leidsite/nägite selle purustamise võimalusi. Kuid ikka pole te viitamise suhtes korrektne, eriti internetiallikate juures. Palun uurige veel, kuidas see käib!

    ReplyDelete