Wednesday, September 29, 2010

ÜLESANNE 6 INTERNETISUHTLUS

Analüüsisin internetisuhtlus kekskkonda Orkutit.
Kübermaailm on elektromagnetismil baseeruv keskkond, millele pääseb ligi elektroonikaseadmete vahendusel ning mis võimaldab seadmete omavahelist suhtlust, läbi keskkonna elektromagnetvälja modulatsiooni.(Vikipeedia)
Lastel on väga head arvutiteadmised, sealhulgas Interneti käsitsemiseoskus. Noored veedavad üha rohkem aega kübermaailmas –saadavad e-kirju, teevad kodulehekülgi, vestlevad sõpradega MSN-is, Orkutis.
Tahaksin kirjeldada ja analüüsida Orkuti virtuaalkogukonda. Orkut on Google'i poolt arendatav suhtlusvõrgustik, mille eesmärgiks on olla kohaks, kus kasutajad saavad uute sõpradega kohtuda ja omavahel suhelda. Lisaks on seal olemas ka community'd ehk kogukonnad, mis ühendavad erinevaid kasutajaid. (Vikipeedia)
Aastal 2004 luuakse eestlaste jaoks üks väga populaarne ja kasutatav suhtlusteenus "Orkut". Suhtlusportaal oli algselt suunatud USA turule, kuid oodatud populaarsus jäi USA-s siiski saavutamata. Seal olid esireas ikkagi Facebook ja Friendster. Väga suure populaarsuse saavutas see aga Brasiilias ja Indias.(Kooliwiki)
Analüüs:
Identiteet – Orkutis on igal inimesel oma nimi, hüüdnimi, mille järgi teda saab võrgus üles leida. Päris- või hüüdnime järgi on Orkuti võrgustiku ja reaalse maailma isiksus omavahel seotud.
Kohalolek – Orkutis saab eristada inimesi, kes on hetkel lehel aktiivsed ja kes on eemal või offline sotsiaalvõrgustikku ehitatud messengeri olekute abil. Igal kasutajal on võimalus reaalajas suhelda teiste sotsiaalvõrgustiku kasutajatega.
Suhted – Sotsiaalvõrgustikus Orkut valib iga kasutaja endale ise sõbralisti liikemid ja on teadlik, kas need on tema tuttavad, töökaaslased, sõbrad või keegi muu.
Vestlused – Orkutis saab kiireid sõnumeid edastada teisele kasutajale scrap’de teel. Kui on vajadus, saab igale sõbrale/ tuttavate grupile eraldi teksitsõnumi läbi ‚messages’ alt saata. Olemas on messenger omavaheliseks suhtluseks. Töötab nii kahepoolne kui ühepoolne suhtlus.
Rühmad – Sotsiaalvõrgustik Orkut laseb kasutajal sõpradelisti ise korrastada ja määrata, näiteks kas tegu on tuttava, sõbraga jne. Kasutajate rühmitamine määrab ka suhtlemise iseloomu. Nagu noori köidavad Orkuti-laadsed suhtlusportaalid, nii on sama trendiga kaasa tulnud juhtidele ja ettevõtjatele mõeldud veebisuhtlusvõrgustikud.
Reputatsioon – Otseselt staatust kui sellist Orkut suhtlusportaalis ei täheldaks, kuid küll saab kasutaja sõpradelisti liimeid grupeerida ehk järjestada, kellega neist rohkme suhtlema hakkab.
Jagamine – Jagada saab fotosid, videosid, ürituste toimumiskohti/kellaaegu ja veel väga palju muud. Kommuunides jagatakse omavahel teemakohaseid ideid. Jagamine tekitab rühmakuuluvuse tunnet kasutajate vahel. (analüüs Matt Webbi kriteeriumi põhjal)
Suhtlusportaal Orkut võimaldab pere ja sõpradega ühendust pidada scraps'ide ja sõnumite saatmise teel, on abiks uute sõprade ja tuttavate leidmisel ja videode, piltide, huvide vahetamisel ainult ühes kohas.
Delfis oli uudis, mis rääkis sellest, kuidas maailmas on hakatud pöörama tähelepanu sellele, mis toimub meie kübermaailmas. Näiteks see, mis rõõmud ja mured leiavad aset rate.ee maailmas, millised sündmused leiavad aset orkuti maailmas jne.
Küberreaalsus on illusioon, inimeste poolt ühiselt tajutud 'hallutsinatsioon', mida pole füüsilises reaalsuses olemas. Ta on paik, mis eksisteerib vaid meie peades; reaalsus, mida pole olemas, kuid mille eksistentsi tajutakse kõikjale ulatuvana. Ta on ohjeldamatu, ahvatlev, tohutu - kõik on imekiiresti kättesaadav ja läbielatav. Need tunded, mida inimesed kogevad, ei ole enam ebareaalsed, nad on ehtsad. Inimesed naeravad, kurvastavad, armastavad, vihkavad - nad elavad läbi tõelisi inimsuhteid selles ebareaalses küberruumis.
Nii ongi virtuaalsuhtlemine inimeste jaoks 'kuuldav', mitte loetav - inimesed 'räägivad', mitte ei kirjuta Interneti jututubades. Näiteks, kui inimene kasutab Caps Lock klahvi ja annab oma sõnumi edasi suurtähtedes, tõlgendatakse seda kui karjumist, valju häält. Interneti teel ähmastuvad nägemise ja kuulamise, lugemise ja kuulamise, kirjutamise ja rääkimise kategooriad ja - nagu edaspidi selgub - on see tegelikult vaid üks tahk üldisest piiride kadumisest.
Kübersuhete uurimine toob päevavalgele uusi tahke meie suhtlemis- ja käitumismallides. Võib öelda, et ta toob esile kõige 'inimlikuma', kuna keel - kui nähtus, mis eristab inimest loomast - on seal ainus käibelolev vahend. Ta muudab meid avatumaks ja julgemaks, aga ka agressiivsemaks ning petlikumaks. Ehkki uus keskkond muudab meie käitumist, ei pääse me ka seal - nagu tõestab John Suler oma viimases näites - iseendast. (Kairika Kärsna- Kübermaailm kui unikaalne suhtlemisruum)

Kasutatud allikad:
1. Vikipeedia. (2009). Kübermaailm. URL: http://et.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbermaailm
2. Vikipeedia. (2009). Orkut. URL: http://et.wikipedia.org/wiki/Orkut
3. Kooliwiki. (2009). Dont´t be evil - Google'i lugu. URL: http://www.kakupesa.net/kakk/kooliwiki/index.php/%22Dont%C2%B4t_be_evil_-_Google%27i_lugu%22
4. Tiina. (2009). Analüüs Matt Webbi kriteeriumi põhjal. URL: http://vrgublogi.blogspot.com/search?updated-min=2009-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2010-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=3
5. Kärsna, K. (ISBN 9985-867-11-4). Kübermaailm kui unikaalne suhtlemisruum. Artikkel VTK raamatust (http://www.folklore.ee/seminar). URL: http://www.folklore.ee/seminar/kybermaailm.html


 

1 comment:

  1. Väga sisukas ja kaasamõtlema kutsuv analüüs. Kuid kuidas on lugu erivajadustega inimestega, kas nemad saavad antud keskkonnas osaleda, kas veebiportaal Orkut vastab HTML standardile? Veel soovitan teil edaspidi pikemate tööde trükkimisel kasutada spellerit, näpukaid on hiljem raske parandada ja lugejat hakkab see segama. Hea töö eeldab nii sisu kui välimuse korrektsust!

    ReplyDelete